Bel ons : 140174

Gehandicaptenparkeerkaart

Stap 1: Informatie

illustratie Met een (Europese) gehandicaptenparkeerkaart heeft u toestemming om op een gehandicaptenparkeerplaats te parkeren.

Verschillende soorten
1.Bestuurderskaart: aanvrager bestuurt zelf de auto, en heeft een geldig rijbewijs, en mag (medisch gezien) en is in staat om een auto te besturen.

2.Passagierskaart: aanvrager rijdt mee als passagier, dus bestuurt niet zelf de auto.

3.Bestuurders/Passagierskaart: u voldoet aan alle eisen voor zowel bestuurder als passagier. Dit geld bijvoorbeeld bij volledig rolstoel gebonden.

4.Instellingskaart: u (als bestuur van een WLZ instelling) bent belast met het collectief vervoer van cliënten van uw WLZ instelling. U kunt rechtstreeks contact opnemen met de gemeente om een aanvraag/verlenging in te dienen.

Alternatieven

Wellicht ook interessant voor u

De aanvraag van een gehandicapten parkeerkaart gaat over immobiliteit. U kent uw persoonlijke situatie zelf het beste. Maar door onderstaande thema's willen we met u meedenken en een aantal suggesties doen die wellicht voor u ook interessant kunnen zijn.

Wilt u liever hulp en samen met ons bespreken wat het beste bij u past?
Bel ons dan op 14074 voor een gesprek bij u thuis.

Stap 2 : Dienstverlening

Nadat u een toewijzing heeft ontvangen van de gemeente kan u de kaart ophalen op het gemeentehuis. Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op een algemene gehandicaptenparkeerplaats, een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken en een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken met tijdsaanduiding.

Wat zit er in de dienstverlening inbegrepen?

1

Gebruik van de kaart

2

Geldig in heel Europa

3

Geldigheid van de kaart is maximaal vijf jaar

Als uw handicap tijdelijk is, dan is de kaart geldig zo lang u hem nodig heeft. U kunt de kaart verlengen na vijf jaar.

Als u ouder bent dan 75 jaar, dan is de geldigheid van uw gehandicaptenparkeerkaart ook afhankelijk van de geldigheid van uw rijbewijs. Voor uw rijbewijs dient u dan een gezondheidsverklaring in te vullen.

Stap 3 : Aanvraagproces

Hieronder vindt u in overzichtelijke stappen het aanvraagproces voor gehandicaptenparkeerkaart beschreven zodat u een overzicht krijgt van alle stappen en snel een indruk kunt krijgen of u ervoor in aanmerking komt.

Mogelijkheid ondersteuning?

Hiieronder kunt u snel kijken of u mogelijk in aanmerking komt voor ondersteuning door de gemeente Westland.

Bent u niet in staat om meer dan 100 meter te kunnen overbruggen?

Heeft u langer dan 6 maanden een aandoening?

Ben u ingeschreven in de gemeente Westland?

Om in aanmerking te komen voor ondersteuning door de gemeente, moeten alle vragen met 'ja' zijn ingevuld. Heeft u 1 of meerdere vragen met nee ingevuld, dan komt u niet in aanmerking.
Alternatieven voor Gehandicaptenparkeerkaart

Hoe verloopt een aanvraag?

Het aanvraagproces duurt maximaal 8 weken, lees hieronder goed welke informatie u aan dient te leveren. Indien u dit tijdig verzamelt en voorbereidt kunnen we deze tijd mogelijk verkorten.
1

Aanvraagformulier invullen

U vult het aanvraagformulier in dat u op de website vindt, of opgestuurd krijgt na telefonisch contact met de gemeente. Vraagt u dit digitaal aan, betaald u gelijk met iDeal. Bij het invullen van een fysiek formulier betaald u bij toewijzing de rekening bij het afhalen van de kaart. Ook bij afwijzing krijgt u de rekening thuisgestuurd.
2

Medisch advies

Gemeente vraagt medisch advies op bij de GGD.
3

Keuringsgesprek

De GGD nodigt u uit voor een keuringsgesprek.
Hier wordt beoordeeld of u aan de eisen voldoet.
4

Besluit

Gemeente deelt besluit mee.
De gemeente stuurt u een toewijzing of een afwijzing na ontvangst advies van GGD. Bij een afwijzing neemt de gemeente contact met u op.
5

Toewijzing

Bij toewijzing mag u de kaart ophalen op het gemeentehuis.

Start uw aanvraag

Hieronder kunt uw aanvraag indienen of melding doen, voor vragen of meer informatie kunt u ook contact met ons opnemen.

Direct uw aanvraag online indienen

Online indienen

Heeft u vragen?

We staan voor u klaar

Heeft u hulp nodig bij of heeft u vragen over het opstellen van uw aanvraag of melding? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Telefoon

Snel en persoonlijk contact 140174
De gemeente Westland heeft samen met Patijnenburg, het Sociaal Kernteam Westland en Vitis Welzijn het Sociaal Plein Westland gezamenlijk ontwikkeld.

Heeft u opmerkingen? Graag ontvangen wij uw feedback indien informatie niet correct is of aangevuld moet worden. U kunt dan contact opnemen met SociaalPleinWestland@gemeentewestland.nl
@2018 Sociaal Plein Westland | Proclaimer