Skip to content
Bel ons : 140174

zz

Stap 1: Informatie

Iedereen voelt zich wel eens bang, angstig of zenuwachtig, ook kinderen. Maar soms heeft u of uw kind veel last van angst. Wij geven u hieronder meer informatie over angsten en hoe u uzelf of uw kind zou kunnen helpen.

Wat is angst?

Angst is een emotie die helpt om te reageren als er gevaar dreigt. Uw hart gaat sneller kloppen, uw bloeddruk gaat omhoog, uw spieren spannen zich aan, u zweet en uw ademhaling gaat sneller. Dit is een normale reactie en iedereen maakt dit wel eens mee. Angst wordt pas een probleem als het lang duurt en u of uw kind er veel last van heeft.

Mogelijkheden

Dit is er mogelijk als uw kind angsten heeft:

Diagnostiek

U kunt deelnemen aan een onderzoek waaruit blijkt of er sprake is van angsten. Dit kunt u het beste met uw huisarts bespreken. In veel gevallen kan diagnostiek uit de zorgverzekering worden betaald. Vraag dit bij uw zorgverzekering na. Wanneer u voor uw kind een onderzoek zou willen laten uitvoeren, kunt u dit bespreken met het Sociaal Kernteam of de huisarts. Zij zullen wanneer nodig uw kind verwijzen.

Behandeling

Na diagnose kan behandeling opgestart worden, bijvoorbeeld therapie of medicatie. Ook dit kunt u bij de huisarts bespreken en vragen voor een doorverwijzing. Voor uw kind kunt u daarvoor zowel bij het Sociaal Kernteam als bij de huisarts terecht.

Hulp bij u thuis

Het kind zelf, de ouders, broertjes en zusjes krijgen tips over hoe ze kunnen omgaan met de angsten van het kind.

Hulp van het Sociaal Kernteam Westland

Wat zit er in de dienstverlening inbegrepen?

Als u er met de steun van andere mensen niet uitkomt, dan kan het Sociaal Kernteam Westland hulp regelen. Dit kan zijn:
1

Ondersteunende gesprekken met de zorgregisseur

De zorgregisseur voert gesprekken met u en geeft u advies over wat u het best kunt doen.
2

Hulp van een gespecialiseerde zorgaanbieder

 Als er specialistische hulp nodig is, kijkt de zorgregisseur samen met u naar een zorgaanbieder die de juiste hulp biedt.
3

Ondersteuning van de zorgregisseur en gespecialiseerde hulpverlening

Als het nodig is, regelt de zorgregisseur specialistische hulp terwijl hij of zij zelf ook blijft helpen.

Hoe verloopt een aanvraag?

1

U neemt contact op met het Sociaal Kernteam Westland

U belt 140174. Dit is het klantcontactcentrum (KCC) van de gemeente Westland. Het KCC schakelt u door naar het Sociaal Kernteam Westland.
2

Het Sociaal Kernteam Westland bekijkt uw vraag

De medewerkers van het Sociaal Kernteam Westland stellen u eventueel nog wat meer vragen en leggen het verdere proces aan u uit. U krijgt te horen of het Sociaal Kernteam Westland u kan helpen. Als dat zo is:
3

Zorgregisseur neemt contact met u op

Een zorgregisseur neemt contact met u op. Dit wordt uw vaste contactpersoon bij het Sociaal Kernteam Westland. De zorgregisseur plant een gesprek met u in.
4

Zorgregisseur komt bij u op huisbezoek

Om kennis te maken, maar ook om alle informatie te verzamelen die nodig is voor een aanvraag. Hij of zij vraagt u hoe het thuis en op school gaat: wat gaat goed, wat zijn de zorgen, wat zijn de wensen? Als het nodig is, praat de zorgregisseur met uw netwerk, zoals familie en vrienden. De zorgregisseur praat ook met uw kind(eren).
5

Zorgregisseur verzamelt alle belangrijke informatie

De zorgregisseur verzamelt ook belangrijke informatie bij bijvoorbeeld school en naschoolse opvang en bij andere mensen uit uw omgeving. Ook hier vraagt de zorgregisseur wat goed gaat, en waar zorgen over zijn. Dit gebeurt natuurlijk alleen als u dit goed vindt.
6

U krijgt een plan van aanpak

Alle informatie komt in het plan van aanpak te staan. Hierin staat wat uw hulpvraag precies is en welke zorgen en wensen er zijn. Ook staat in het plan van aanpak precies met welke hulp u geholpen kunt worden. De zorgregisseur bespreekt dit plan met u. Dit kan telefonisch, per mail of in een persoonlijk gesprek. Als u het eens bent met het plan van aanpak, ondertekent u het.
7

De hulp aan u en uw kind begint

De hulpverlener neemt contact met u op en de hulp begint zo snel mogelijk. Let op: soms is er een wachttijd.

Wat heeft u nodig voor een aanvraag?

Uw BSN (deze staat op uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) en eventuele andere documenten.

Heeft u vragen?

We staan voor u klaar

Heeft u hulp nodig bij of heeft u vragen over het opstellen van uw aanvraag of melding? Neem dan telefonisch contact met ons op.

Telefoon

Snel en persoonlijk contact 140174 (optie 2)
De gemeente Westland ontwikkelde samen met Patijnenburg, het Sociaal Kernteam Westland en Vitis Welzijn het Sociaal Plein Westland.

Heeft u opmerkingen? Of ziet u informatie die niet juist is of aangevuld moet worden? Mail ons op: SociaalPleinWestland@gemeentewestland.nl
@2021 Sociaal Plein Westland | Proclaimer | Toegankelijkheid